ina_saly's FotoPage

By: INASALY BAKERY

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 17-Apr-2008 12:00 Email | Share | Bookmark
Donut ..

 
 
donut mcm2 rupa
 
donut salut gula
 
Dah lama x update fp. .setakat jalan2 kat fp2 lain bolehlah tp nak update fp sendiri.take time baik pie tido ..byk gambar2 yg x masuk lagi..ada 3 kek fondant belum masuk entry..

semalam anak teruna ku demand kuih donut dan pau sekali mintak 2 terus..dia memang suka sgt gan donut..sebelum pie sekolah pagi tu dia pesan " ingat mama,balik nie muqri nak makan donut gan kuih pauh" sabar jealah.. dah lah x mau donut salut gula..nak yg salut coklat..

so sebelum masak .lina adun dulu doh donut tu..lina guna resepi k.rinn..donut ala j'co( thank's k.rinn)..( pernah dgr pasl donut j'co tu )tgk mcm susah sikit sebb buat dua adunan..tp x pe lina try juga..sementra tunggu doh naik selama 90min..lina start masak tengahari..menu special nasi dagang..try resepi k.hanieliza..(credit buat k.liza)..tpkan menu last minute..dah lama sgt x buat..ada dlm 3 tahun x buat so cr resepi kat fp2..dan terjumpa kat fpk.liza.sebelum tu dah rendam beras pulut.. 2cwn pulut, 2 cwn beras brasmati..ehhhehhh boleh byg ape terjadikan..mula x terfikir..pastu tel ibu tanya..ibu kata boleh tp lembiklah nanti..tawwakal jealah..habiskan buat..memang terbukti mcm makan pulut :

ALHAMDULILLAH kuah dia menjadi..w/pun x cukup bhn seperti lengkuas, x da rempah kari, bantai guna rempah kari ikan segera ..dan acar lina buat acar salad daun unggu+carrot..at last habis jugak PULUT DAGANG KU..tp sorry yea gambr x da..lupa lah..


so,kita sambung citer donut lak..lepas makan sambung uli untuk bahan2 B,,x da stok tepung protein pulak so lina guna all purpose flour aje..time nie byk guna tepung may be sebb lina guna 2 biji telur gred A.patut yea letak satu jea..tp ikut jealah resepi

lepas dia naik kali kedua..startlah acara menekap donut..seumur hidup ku x pernah beli acuan donut. .selalu pegang bila pie supermarket(terrjumpa) tp x pernah sampai kat kaunter bayaran ( bukan ape rasa mcm x perlu aje)..so klai nie tekap guna acuan tart yg ada pemegang tu..ehhh..pastu yg tengah tu guna penutup pewarna star brand yg aluminium tu....sebb tu donut ku lubang yea kecik aje byk juga dpt donut tu..siap boleh simpan lagi frozenkan..jom tgk gambar


donut yg dah siap di colourkan




nie dah tahap x rajin dah..just salut gan gula aje



nie resepi yea..lina copy jea dr fp k.rinn--thank's yea

Donuts Ala-Ala J"Co
Sumber : Loveliana
Bahan A :
850gm tepung high protein
11g instant yeast( 1 paket yis Mauripan)
10gm garam (1 camca teh)
600ml air masak suam

Bahan B :
200gm tepung high protein ( lina guna all purpose flour)
10gm garam (1 camca teh)
60gm susu tepung
125gm gula castor
2 biji telur saiz kecil (telur gred A..sbb x da gred lain)
125gm shortening (atau majerin) ( guna buttercup..itu jea yg ada masa tu)

Cara-cara :
1. Campur dan gaul Bahan A hingga rata. Rehatkan selama 90 minit di dalam bekas yang ditutup dengan plastik.
2. Tumbuk doh untuk mengeluarkan udara terperangkap.
3. Campurkan Bahan B ke doh A dan diuli sehingga sebati hingga menjadi satu doh semula. Rehatkan selama 15 minit di dalam bekas yang ditutup dengan plastik. Setelah itu, tumbuk-tumbuk doh untuk mengeluarkan udara terperangkap.
4. Ambil sebahagian doh dan digelek setebal 1cm. Terap menggunakan acuan donut dan rehatkan di atas dulang yang telah ditabur sedikit tepung supaya tidak melekat. Rehatkan lagi 10minit.
5. Goreng di dalam minyak yang banyak dengan api sederhana besar hingga donut bertukar warna kuning kecoklatan.
6. Angkat dan toskan minyaknya. Boleh disalut gula castor atau topping lain mengikut selera.


resepi utk topping pink gan oren tu
1 cwn gula icing
1 sudu makan light corn syrup( x da..so ganti gan minyak jagung-)
1 sudu makan air panas ( lina tambah lagi 2 sudu--sebb pekat sgt)
10 titik pewarna makanan ( lina bg 2 adunan tu..so 5 titik setiap satu)

gaulkan kesemua bahan sampai sebati kalo nak pekat lagi isi gula lagi..tp yg lina buat tu dah ok..elok2.jea.

ehhh lupa..masa nak tabur coklat rice or ape2 tabur lepas di celup dgn topping..one by one..klao tunggu semua siap dia dah keras so x lekat( sebb tu donut lina x penuh coklat rice..dia x lekat dah)

nak bg sedap lagi topping tu isilah lemon oil essen..memang wangi...

selamat mencuba..mmg sedap donut nie..
( pss..tgh bulan 5 ada convention kat klcc ..kalo sempat nak pie try lah donut j'co tu ..tgklah kalo ramai line up lupakan saje..x rajin nak tunggu2)

ok nak tido dah..bye


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net